Test Peugeot 408 GT 1.2 EAT8

12.11.2024

Vitajte pri teste nového Peugeotu 408. V piatok som odniesol svoje súkromné vozidlo do autoservisu na pravidelnú servisnú prehliadku. Dva dni pred testom som fungoval bez auta, čo som ako malú zmenu rád privítal. Využívanie bicykla a chôdze som si príjemne užíval. S príchodom pondelka a začiatkom nového týždňa ma čakajú pracovné aj súkromné úlohy a Peugeot 408 sa stáva hlavnou súčasťou mojej mobility tohto týždňa. To znamená častý prevoz nášho dalmatínca Bučiho, plný batožinový priestor a príležitostné obsadenie každého miesta na sedenie...

Začnime pekne postupne od začiatku. Pred piatimi týždňami som mal na test zapožičaný Peugeot 308 SW vo vrcholnej hybridnej motorizácii s výkonom 165 kW a krútiacim momentom 360 Nm. Informácia pred testom znela nasledovne: 408-čka bude vybavená motorizáciou s tromi valcami a objemom iba 1 200 centimetrov kubických. Začnime bez predsudkov, s objektívnym pohľadom, prípadne porovnaním s modelom 308.

Ráno som podpísal preberací protokol a prevzal kľúč od vozidla. Aj napriek systému bezkľúčového odomykania vozidla podvedome stláčam tlačidlo na diaľkovom ovládači, aby auto, zaparkované na plnom parkovisku v rannom šere, na mňa bliklo a ja som ho mohol lepšie identifikovať. Môj pohľad bol už dopredu zaostrený priamo na náš testovaný model. Prečo? Prvým dôvodom bola nápaditá červená farba s názvom Elixir, ktorá pritiahla môj pohľad už z diaľky niekoľkých metrov. Druhým dôvodom sú línie karosérie, ktoré pôsobia aj v dnešných časoch, keď už dizajn vozidiel nie je taký konzervatívny ako pred zhruba desaťročím, stále výnimočne a vkusne.

Prišiel som k zadnej časti auta. Priečnym pohybom členkom pod zadným nárazníkom aktivujem otvorenie elektricky otváraného veka batožinového priestoru. Po približne piatich sekundách sa veko otvorí úplne. Privíta vás 538 litrov priestoru. Pre tých, ktorí si doprajú príplatkovú audio sústavu Focal, bude kvôli odlišnej konfigurácii subwoofera k dispozícii 508 litrov. Pre priame porovnanie s modelom 308 SW je to o zhruba 100 litrov menej. Dizajnovo atraktívne skosenie má svoju daň, avšak rozprávať o malom kufri v 408-čke by bola rozhodne krivda. Pre potrebu preniesť dlhší predmet je prijemným doplnkom otvor v strednom sedadle a možnosť sklopiť sedadlá priamo z batožinového priestoru v pomere 1:2.

Prechádzam k dverám šoféra. Otváram dvere a z prvého pohľadu vidím podobnosť interiéru s modelom 308. Je to príjemné zistenie, keďže interiér 308 je dizajnovo a funkčne zvládnutý výborne. Podoba interiéru je zároveň neprekvapujúcim faktom, keďže 308 a 408 zdieľajú spoločnú platformu. Polohu plne elektrického sedadla som nastavil bez komplikácií. Zvyknúť si bude treba na digitálny prístrojový štít, na ktorý sa pozeráte ponad malý, veľmi anatomicky a materiálovo príjemný volant, a nie pomedzi stred a obruč volantu, ako sme zvyknutí pri iných značkách vozidiel. Interiér materiálovo pôsobí hodnotne a je anatomicky veľmi dobre navrhnutý. Sedadlá sú dostatočne veľké aj pre ľudí s postavou okolo 190 cm. Jedinú kritiku k sedadlám, ktorá sa ľudí s nižšou postavou týkať nebude, mám k funkcii masáže. Masážne vankúše, ktoré sú určené na masáž ramien, budú pre vás umiestnené nízko, a namiesto ramien budete pomasírovaní v oblasti pod lopatkami.

Ovládanie a vypínanie jazdných asistentov je jednoduché. Trošku obťažnejšie je zvyknúť si na ovládanie klimatizácie a nastavenie vyhrievania sedadiel. Tu by som osobne uvítal, miesto hľadania v menu infotainmentu, radšej ovládanie pomocou fyzických tlačidiel. Ovládanie vyhrievania predného a zadného okna sa vykonáva priamo pomocou fyzického tlačidla. Nastavenie klimatizácie počas jazdy bolo pre mňa obťažnejšie. Zmena teploty si vyžaduje istú dávku koncentrácie, ktorá môže chýbať pri vedení vozidla.

A teraz, bum... Otázka a skeptické myslenie ľudí, ktorí majú v pláne sedieť vzadu. Na rovinu, pri pohľade na bočnú siluetu 408-čky začnem zhrnutím: Je to crossover s pekne zdvihnutým podvozkom a športovo zvažujúcou sa strechou od B-stĺpika smerom nadol. Dizajnovo veľmi pekné riešenie, ale vráťme sa do interiéru, konkrétne na zadné sedadlá. Jednoduché uzatvorenie... Postava do 185 cm bez problémov, nad 185 cm s kompromisom pri sedení. S akým kompromisom? Jednoducho sa neopriete, pretože sa hlavou dotknete stropu. Tento kompromis môžete vyriešiť tak, že nebudete sedieť úplne rovno, ale v podstate ležérnejšie. V takom prípade získate pár podstatných centimetrov priestoru pre vašu hlavu. Miesta pre kolená je nadštandardne.

Jazdné vlastnosti, Motor 1.2 v spojení s automatom a spotreba.

Podvozok je výborný, riadenie je presné a nedotáčavé správanie sa objavuje až na limite, ktorý je v 408-čke naozaj veľmi ďaleko. Na limite nastupuje stabilizačný systém, ktorý je príkladný, a neochotu zatočiť posunie ešte o level vyššie. Auto je komfortné a tiché, aj napriek rozmerom pneumatík 205/55 R19. Po 10 000 kilometroch na tachometri v aute nič nebúcha. K tichu na palube prispievajú dvojvrstvové okná predných dverí.

Pri jazde a manévrovaní s 408-čkou je veľmi príjemná zdvihnutá svetlá výška podvozku. Stratíte obavu z poškodenia prednej časti auta pri parkovaní predkom k bežným mestským obrubníkom. Pri fotení auta v kameňolome som bol nútený prejsť, z dôvodu neprístupnej cesty, terénom, cez ktorý by som sa s modelom 308 SW nevybral. 408-čka to zvládla bez problémov. Brzdenie je stabilné a účinné.

Motor 1.2 na dynamiku vôbec netrpí. Jeho výkon 96 kW a krútiaci moment 230 Nm si hravo poradí s 1,6 tonovým autom, a to nielen v meste, ale aj pri diaľničných rýchlostiach. Je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou s hydromeničom. Prevodovka radí dobre, akurát pri rozbehoch nie je s motorom úplne zohraná, a rozbehy sú častokrát, najmä v mestských kolónach, menej komfortné. Zvukový prejav motora v stredných a vyšších otáčkach je v poriadku. Pri rozbehu s nižšími otáčkami sa nevyhnete typickému zvukovému a vibrujúcemu prejavu spôsobenému trojvalcovou konštrukciou.

Spotreba počas testu bola okolo 6 litrov na 100 km. Pri ostrej jazde sa dostanete na úroveň 7 litrov. Na výber máte tri jazdné režimy. Pri mierne prekročenej diaľničnej rýchlosti 140 km/h prevodovka točí na 8. stupni 2400 ot./min.

Pri nočnej jazde sme boli spokojný s Matrix svetlometmi, ktoré svietia výborne.


Zhodli sme sa na peknom dizajne auta a dobrých jazdných vlastnostiach.

Cena testovacieho modelu je 29 190eur. 

viac na www.peugeot.sk

S autom sme využili posledné pekné počasie tohto roka a absolvovali výlet v blízkosti hraníc našich českých susedov, konkrétne do oblasti Južnej Moravy. Pridajte sa k nám, prinášame vám pár zaujímavých tipov na výlet, ktorý je len kúsok od Bratislavy.

Dobrá tradičná kuchyňa, milí domáci, rôznorodé aktivity, ktoré sa dajú robiť aj so psom – to sú dôvody, prečo nás tento kraj pravidelne láka na návštevy.

Kolonáda na Reistně

Prechádzame štátnu hranicou medzi Slovenskom a Českom, ktorú v našom prípade tvorí rieka Morava, keď sa vydáme po starej ceste cez obec Kúty. Pokračujeme cez dedinu Lanžhot a malé mesto Břeclav až do tradičnej moravskej dediny Valtice. Nad dedinou zaparkujeme auto na bezplatnom parkovisku. Po cyklistickej ceste bez automobilov, ktorá vedie popri vinohrade, pokračujeme k našej zastávke – Kolonáde na Reistně.

Stavba bola postavená okolo roku 1820. Pôvodne slúžila ako pamätník, no už krátko po jej dokončení sa stala obľúbenou turistickou zástavkou. Počas komunistického režimu bola Kolonáda pre verejnosť neprístupná a slúžila pohraničnej stráži. Stavba bola poškodená, a jej renovácia sa uskutočnila až po roku 1989. Dnes je Kolonáda opäť prístupná turistom. Za poplatok 2 eurá môžete vystúpiť na strechu cez točité schodisko jedného z pilierov a užiť si nádherný výhľad na tri štáty, Pálavské vrchy, Lednický zámok, vinohrady a dedinu Valtice.

Pamiatku už niekoľko rokov spravuje naše ďalšie miesto zastávky – vinárstvo CHÂTEAU Valtice.

Vinárstvo CHÂTEAU Valtice

Vinárstvo s hlbokými rodinnými moravskými koreňmi patrí k najstarším vinárstvam v krajine. Ročná produkcia je okolo 3 000 000 litrov vína. Zákazníci si tu môžu zakúpiť a vybrať z 170 druhov špičkového vína. Prvý veľký rozvoj vinárstva sa datuje do roku 1430. Na internetovej stránke vinárstva si môžete dohodnúť prehliadku. Medzi zaujímavosti prehliadky patrí napríklad aj návšteva krízového skladu, ktorý sa nachádza viac ako 20 metrov pod zemou. Chodba má dĺžku 136 metrov a križujúce rameno 90 metrov, čo z tohto skladu robí jeden z najväčších krížových skladov v ČR. Nachádza sa v ňom viac ako 1 milión litrov vína dozrievajúceho v dubových a nerezových sudoch. Stavba skladu bola dokončená v roku 1640.

Veterný mlyn – obec Kunkovice
Presúvame sa o 80 kilometrov ďalej. Je to krásne fotogenické miesto. Veterný mlyn holandského typu z roku 1875 sa nachádza nad obcou Kunkovice. Má pevnú tehlovú konštrukciu a otočnú strechu. Mlyn slúži v súčasnosti ako ubytovacie zariadenie pre 8 osôb.

ZOO Brno

Zoo nás oslovila najmä kvôli možnosti návštevy so psom. Funguje od roku 1953. Páčila sa nám možnosť peknej prechádzky, obohatenej o prítomnosť zvierat.