Slovínsko-Rakúsky RoadTrip Ssang Yong Torres
Je príjemný utorkový deň. Večer sedíme v obývačke a cítime pocit potreby získania nového zážitku v podobe dobrodružstva prežitého na nami obľúbených roadtripoch.
Plán bol jasný – naložiť bicykle, stan a vydať sa na predĺžený víkend do zajatia hôr talianskych Álp. Vo štvrtok meníme náš plán. Človek mieni, Pán Boh mení. Predpoveď počasia ukazuje 1 stupeň Celzia a čerstvú snehovú prikrývku. Nezúfame, vyťahujeme ďalšiu alternatívu – poznávací zájazd do Triglavského národného parku v Slovinsku. Cestou spoznáme časť Vysokých Taur v Rakúsku. Bicykle a stan ostávajú, pridáva sa krásne počasie.
Je piatkové ráno. Nakladáme auto a vyrážame. Pred odchodom na roadtrip, pri ktorom meníme hotelovú izbu za stan, máme kvôli úspore času pri balení nachystaný kempingový košík s vybavením potrebným pre komfortné stanovanie a grilovanie. Pri bike výletoch odporúčame zobrať so sebou aj základné vybavenie na opravu defektu a taktiež zámok na uzamknutie bicyklov. Pri potrebe odísť preč od bicyklov môžete bicykle uzamknúť aj priamo na nosiči bicyklov na aute.
Plán výletu má dĺžku 2 noci, 3 dni, 1.400kilometrov.
1. CIEĽ Rakúska priehrada KLÖNBREIN.
Našou prvou zastávkou bude rakúska priehrada Kölnbrein. Za Viedňou máte možnosť voľby jednej z dvoch možností trasy. Prvou je diaľnica A2 lemujúca mesto Graz a jazero Worthersee. Táto trasa má dĺžku o 80 kilometrov dlhšiu v porovnaní s druhou, v skutočnosti ju však prejdete za rovnaký čas ako alternatívu vedúcu rýchlostnou cestou S36. Osobne máme prejdené obidve trasy. Cesta rýchlostnou cestou je záživnejšia, po diaľnici to je, samozrejme, bezpečnejšie, pokojnejšie a častokrát aj rýchlejšie. V prípade, ak potrebujete natankovať, mimo diaľnic načerpáte pohonné látky na liter o niekoľko desiatok centov lacnejšie.
Vysokohorská cesta vás privedie do výšky 1 993 metrov nad morom k najvyššie položenej priehrade a zároveň aj najväčšej v Rakúsku – Kölnbrein. Dostať sa k nej je malým dobrodružstvom: vedie k nej 14,4 kilometrov dlhá cesta plná serpentín a tunelov vytesaných do skaly. V istých úsekoch je vozovka zúžená na jeden pruh. Premávka je striedavo regulovaná semaforom s čakacou dobou približne 20 minút. Cesta k priehrade je spoplatnená sumou 22 eur.
Priehrada má výšku 200 a šírku 626 metrov. Bola vybudovaná v roku 1977. Objem priehrady je 2 000 000 000 000 litrov vody. S vodou z priehrady by ste tak naplnili vaňu 80 miliónom ľuďom. Oblúk priehrady môžete prejsť pešo. Na tých odvážnejších čaká visutá oceľová vyhliadka s priesvitnou podlahou. Pozrieť sa z nej môžete rovno do hlbokej priepasti. Na vrchole sa nachádza bezplatné parkovisko, vysokohorský hotel Berghotel a taktiež tabule s vysvetlením fungovania a výroby elektrickej energie. Cesta k priehrade je od novembra do konca apríla uzavretá.
2. CIEĽ Slovinsko TRIGLAVNSKÝ NÁRODNÝ PARK.
Pokračujeme serpentínami smerom nadol do dediny Malta. Pripájame sa opäť na diaľnicu, po ktorej pokračujeme 30 kilometrov. Smerujeme k talianskej hranici. Prechádzame okolo dediny Tarvisio. Pri prechode do Slovinska nás víta pekná horská cesta Passo Predil. Slovinsko je krásnou krajinou. Na prvý dojem vás krajina privíta peknou prírodou. Do Slovinska prichádzame k večeru. Mierime ku kempu Soča, kde strávime noc v stanoch.
V Slovinsku je stanovanie mimo kempov zakázané. V oblasti Triglavského národného parku pozdĺž rieky Soča je ich rozmiestnených viacero. Pri organizovaní roadtripu v letnom období odporúčame vopred vyhliadnuť kemp na internete a urobiť rezerváciu. Môžete sa tým vyhnúť situácii, že kemp bude obsadený a budete nútený hľadať iný, ako sme to museli urobiť my. Kempy sú vybavené čistými toaletami a sprchami. Večer grilujeme a rozprávame sa.
Triglavský národný park je jediný národný park v Slovinsku. Nachádza sa na severozápade republiky. Začíname najvyššie položenou cestou Slovinska, ktorou je Mangartské sedlo. Vrch sedla je položený vo výške 2055 metrov nad morom. Je to krásna cesta s úchvatnými výhľadmi, priepasťami a tunelmi vytesanými do skaly. Cesta je šoférsky náročnejšia ako tie bežné. V určitých bodoch je zúžená a na prejazd dvoch oproti idúcich vozidiel jednoducho priúzka. Šoféri sa tu riadia pravidlom, že prednosť má vždy vozidlo smerujúce nahor. Cesta bola vybudovaná v roku 1938. Prejazd je spoplatnený sumou 10 eur. Vjazd je regulovaný závorou. Na ceste smie byť len obmedzený počet vozidiel. Pri prekročení limitu vozidiel na ceste sa čaká pred závorou.
Pokračujeme k rieke Soča, ktorá má celkovú dĺžku 138 kilometrov. Naprieč celým tokom si zachováva svoju krištáľovo priezračnú, slabomodrú farbu. Kúpanie v rieke je určené výhradne otužilcom. Na svoje si prídu vyznávači raftingu, jazdy na kajaku či kanoe. Na území národného parku sa nachádza viacero požičovní kajakov, kanoe či spoločností organizujúcich rafting.
Worthersee
Smerom do Bratislavy sme sa rozhodli užiť si ešte jednu noc v stane. Ostávame nocovať v Campe Europarcs pri jazere Worthersee. Kemp je až na pár karavanov prázdny, čo má za následok pocit absolútneho súkromia. Jazero Worthersee je piatym najväčším jazerom Rakúska.
Nad jazerom sa nachádza najvyššia drevená vyhliadková veža postavená za vyše 8 miliónov eur v roku 2013. V okolí jazera sa nachádzajú hotely, penzióny, ale aj kempy.
Rakúsko aj Slovinsko sú krajiny, ktoré vám určite ponúknu prežiť dobrodružstvo pri objavovaní krásnej prírody. Na záver prinášame ešte jeden bonusový tip na cieľ.
SsangYong Torres. Zmestí do batožinového priestoru naozaj veľa. Auto na cestu nám zapožičala firma Fancar.sk.